Κορονοϊός: Παιδιά, έφηβοι και νέοι έως 30 ετών η ομάδα διασποράς στην Ελλάδα

0
26

Με την Ελλάδα να καταγράφει ένα ακόμη ανησυχητικό νούμερο σε νέο αριθμό κρουσμάτων, διασωληνώσεων και θανάτων, οι ειδικοί κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου στους νέους, καθώς οι ηλικίες έως 30 ετών είναι η ομάδα που «προτιμά» ο ιός περισσότερο.

Διαπιστώνοντας την παρατεταμένη κυκλοφορία και διασπορά στην ηλικιακή ομάδα 20 με 30, και τη σημαντική διασπορά σε αμέσως μικρότερες ηλικίες, ο Γκίκας Μαγιορκίνης απηύθυνε έκκληση στους νέους που επιστρέφουν από διακοπές, να περιορίσουν τις κοινωνικές επαφές και να προφυλάξουν τις ευπαθείς ομάδες και ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους. Παράλληλα ζήτησε να αποφεύγουν μέρη με συγχρωτισμό και να χρησιμοποιούν μάσκα.

Ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος της επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας εξέφρασε ανησυχία για τους λεγόμενους «σιωπηλούς φορείς». 

Αυτή την περίοδο, ανέφερε ο Γκίκας Μαγιορκίνης, με δεδομένο ότι ο χρόνος επώασης της νόσου είναι 6 έως 14 ημέρες, καταγράφονται κυρίως κρούσματα που αφορούν την περίοδο ακριβώς μετά το παράθυρο της 15ης Αυγούστου και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά αυτής της διασποράς είναι η σχέση της με διακοπές του καλοκαιριού.

«Ο ιός στους νέους συνήθως προκαλεί πολύ ήπια συμπτώματα, με συνέπεια να παραμένουν αδιάγνωστοι, και οι μεταδόσεις από τους νέους να είναι σχεδόν αδύνατο να ιχνηλατηθούν. Γι’ αυτό το λόγο, επιστρέφοντας από τις διακοπές, θα πρέπει να θεωρήσουμε τους εαυτούς μας ως σιωπηλούς φορείς και να προσπαθήσουμε να περιορίσουμε για χρονικό διάστημα 7 με 10 ημέρες, τις κοινωνικές επαφές και να χρησιμοποιούμε μάσκα στις κοντινές επαφές. Έτσι, αν έχουμε κολλήσει τον ιό και δεν το έχουμε καταλάβει – κάτι που είναι πολύ πιθανό – μπορούμε να μειώσουμε δραματικά την πιθανότητα περαιτέρω μετάδοσης στα οικεία μας πρόσωπα», ανέφερε. 

Και επισήμανε ότι η επιδημική καμπύλη της νόσου παραμένει σε υψηλότερα των 200 κρουσμάτων ανά ημέρα (χθες ανακοινώθηκαν 270 κρούσματα) με ήπιες αυξητικές τάσεις. Παρομοίως ήπιες αυξητικές τάσεις φαίνεται ότι ακολουθεί ο αριθμός των διασωληνωμένων, ξεπερνώντας τους 30, σταθερά από την αρχή της εβδομάδας.

Για το άνοιγμα των σχολείων

Με ανάρτησή του στο Facebook, ο Γκίκας Μαγιορκίνης αναλύει και εξηγεί όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τις αποστάσεις μεταξύ των μαθητών μέσα σε μια τάξη, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων.

Αναλυτικά η ανάρτησή του:

«Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο Υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του 1.5 μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.

Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούνε να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές “φουσκάλες” ή “φούσκες” (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατα κόρον “ορφανά” κρούσματα.

Ένα θέμα που συζητείται διαρκώς είναι: πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;

Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120.

Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι “παραβάσεις” είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης.

Συνεπώς από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς.

Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών.

Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων». 

topontiki

Πηγή: madata.gr