Σχολεία: Θα ανοίξουν τα δημοτικά; Θα γίνουν προαγωγικές εξετάσεις; Πώς θα γίνει η επιστροφή;

0
59

Απόσταση δύο μέτρων μεταξύ των μαθητών, αντισηπτικά και μάσκες. Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία που θα τηρηθούν κατά την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία, όπως αναφέρει η Καθημερινή. Η αρχή θα γίνει από τις 11 Μαΐου και τους μαθητές της Γ΄Λυκείου, όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ μια εβδομάδα αργότερα, στις 18 Μαίου, θα επιστρέψουν στα θρανία οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου καθώς και εκείνοι του Γυμνασίου. Ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι εάν προκριθεί από το ιατρικό επιτελείο, οι μαθητές των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων θα επιστρέψουν στα θρανία την 1η Ιουνίου. Σύμφωνα με την Καθημερινή, προς το παρόν πάντως ισχυρότερο φαίνεται το σενάριο της μη επαναλειτουργίας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το γεγονός ότι τα μικρότερα παιδιά τα κρατάνε πολύ συχνά οι γιαγιάδες, ελήφθη υπόψη ώστε να μην δημιουργηθεί επιπλέον πρόβλημα. Επίσης, εξετάζεται να μην τηρηθούν απουσίες για όσους μαθητές δεν θα πάνε σχολείο, ενώ η παράταση του σχολικού έτους θα εξαρτηθεί από το εάν προκριθεί το άνοιγμα των Δημοτικών.

Σήμερα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τους κ.κ. Χαρδαλιά και Τσιόδρα θα εξειδικεύσουν τις διαδικασίες επαναλειτουργίας των σχολείων (π.χ. μαθητές ανά τάξη, τρόπος εισόδου και αποχώρησης τους, εφοδιασμός σχολείων με αντισηπτικά, οδηγίες προς τους διευθυντές των σχολείων κλπ). Πάντως, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα συνεχίσει να λειτουργεί για όσους μαθητές δεν είναι εφικτό να πάνε στα σχολεία, ενώ παράλληλα, θα ληφθεί μεριμνά και για ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών. Κρίσιμο στοιχείο είναι ο χρόνος έναρξης των Πανελλαδικών Εξετάσεων και η τοποθέτηση των μαθητών στα εξεταστικά κέντρα. Η κ. Κεραμέως την έχει προσδιορίσει για τα μέσα Ιουνίου.

Ήδη πάντως η υπουργός Παιδείας έχει λάβει την εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την ύλη που είναι απαραίτητο να διδαχθεί στους μαθητές Γυμνασίου και Α’ και Β’ Λυκείου , ώστε να προχωρήσουμε στην επόμενη τάξη. Η εισήγηση θα αξιοποιηθεί και εάν τα σχολεία ξεκινήσουν κατά μια εβδομάδα νωρίτερα, το επόμενο σχολικό έτος. Πληροφορίες της Καθημερινής αναφέρουν ότι στο Γυμνάσιο και το Λύκειο δεν θα διεξαχθούν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, ενώ οι τελικοί βαθμοί θα προκύψουν από τα προφορικά (με βάση ωριαία διαγωνίσματα) . 

Τη Δευτέρα, 11 Μαΐου, περίπου 100.000 μαθητές θα επιστρέψουν στα σχολεία, καθώς ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έδωσε το «πράσινο φως» για το σταδιακό άνοιγμά τους, με προτεραιότητα τους μαθητές της Γ’ Λυκείου.

Σήμερα η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, θα παρουσιάσει το επιχειρησιακό σχέδιο για το άνοιγμα των σχολείων μαζί με τον Σωτήρη Τσιόδρα, ενώ άγνωστο παραμένει προς το παρόν εάν παράλληλα θα ανακοινωθεί η ημερομηνία των πανελλαδικών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα:

    Στις 11 Μαΐου επιστρέφουν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου στα σχολεία, ενώ παράλληλα θα ξεκινήσει η λειτουργία και των φροντιστηρίων για την προετοιμασία για τις πανελλαδικές (με ισχυρή σύσταση για τηλε-εκπαίδευση).
    Στις 18 Μαΐου, μια εβδομάδα μετά, θα ανοίξουν τα σχολεία για τους μαθητές Γυμνασίου καθώς και Α’ και Β’ Λυκείου και μαζί τα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και ξένων γλωσσών (ισχυρή σύσταση για τηλε-εκπαίδευση).
    Δημοτικά και νηπιαγωγεία θα παραμείνουν κλειστά έως και την 1η Ιουνίου, με ενδεχόμενο λειτουργίας τους να αποφασιστεί στην πορεία.

Η επιστροφή στα θρανία σε καμία περίπτωση δεν θα θυμίζει την εικόνα που επικρατούσε έως και τις 10 Μαρτίου, τελευταία μέρα πριν την αναστολή λειτουργίας τους, όπως αναφέρεται και στο δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος».

Οι ειδικοί του ΕΟΔΥ εισηγήθηκαν το άνοιγμα των σχολείων με αυστηρή προειδοποίηση να πληρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας και προστασίας μαθητών και εκπαιδευτικών.
Διαρρύθμιση αίθουσας

Οι πολυπληθείς τάξεις και η τήρηση του ωρολογίου προγράμματος αποτελούν πλέον παρελθόν, με το υπουργείο Παιδείας να εξετάζει διάφορες εναλλακτικές ώστε η διαρρύθμιση μιας τάξης να επιτρέπει την απόσταση ασφαλείας των δύο μέτρων μεταξύ των παιδιών.

Ωστόσο, η πρώτη εβδομάδα κατά την οποία θα επιστρέψει η Γ’ Λυκείου στα σχολεία, δεν θα είναι δύσκολη υπόθεση. Ο αριθμός των παιδιών θα μειωθεί δραστικά ανά τμήμα, ενώ τα αντισηπτικά θα είναι απαραίτητο προϊόν σε κάθε τάξη, ώστε οι μαθητές να τηρούν τους κανόνες υγιεινής.

Άγνωστο παραμένει τι θα γίνει με τις μάσκες κι αν θα κριθεί απαραίτητο να φορούν οι μαθητές ή έστω οι καθηγητές.

Μία εβδομάδα μετά την έλευση της Γ’ Λυκείου, όμως, οι μαθητές των υπολοίπων τάξεων Λυκείου και Γυμνασίου, -εφόσον δεν καταγραφούν δυσάρεστες εξελίξεις στην εξάπλωση της πανδημίας-, θα επιστρέψουν κι αυτοί με τη σειρά τους. Πρόκειται για πάνω από 550.000 μαθητές, η κατανομή των οποίων στις τάξεις δεν θα είναι το ίδιο εύκολη.

Για τον παραπάνω λόγο, το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται σενάρια μειωμένου ωραρίου, εκ περιτροπής διδασκαλίας, ανά δύο μέρες, ακόμα και διαχωρισμό αλφαβητικά, ώστε να χωριστούν τα υπάρχοντα τμήματα σε μικρότερες ομάδες. Οι μαθητές πιθανώς να κάνουν λιγότερες ώρες μάθημα μέσα στην ημέρα ή να πηγαίνουν στο σχολείο ανά δύο μέρες, ενώ οι ώρες διδασκαλίας καθώς και τα διδασκόμενα μαθήματα θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Η διαρρύθμιση πολλών σχολείων, ειδικά των μεγάλων σε Αττική και Θεσσαλονίκη, με τα κοινά προαύλια για Γυμνάσια και Λύκεια και τους περιορισμένους χώρους σε συνδυασμό με την απειλή νέας έξαρσης του κορωνοϊού δεν επιτρέπουν τη λειτουργία των μαθημάτων όπως ίσχυε, σύμφωνα με το δημοσίευμα του ίδιου μέσου.

Η παρουσίαση του σχεδίου από την υπουργό Παιδείας θα δώσει το έναυσμα σε διευθυντές, εκπαιδευτικούς και διοικητικές υπηρεσίες να ξεκινήσουν έναν «αγώνα δρόμου» περίπου 12 ημερών, ώστε οι μαθητές να βρουν τα σχολεία εξοπλισμένα με όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία τους.

Οι σχολικές αίθουσες θα πρέπει να έχουν εξοπλιστεί με αντισηπτικά, τα θρανία θα πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση ασφαλείας το ένα με το άλλο, ενώ οι διευθυντές θα πρέπει να προχωρήσουν και στη μείωση των ήδη υπαρχόντων τμημάτων σε μικρότερα αλλά και στην αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος βάσει των οδηγιών που θα λάβουν.

Η πολιτική ηγεσία έχει ήδη ετοιμάσει προσχέδια οδηγιών προς τις υπηρεσίες και τις διευθύνσεις σχολείων που θα λάβουν την τελική τους μορφή μετά την παρουσίαση του σχεδίου, ενώ και ο ΕΟΔΥ θα αποστείλει εξειδικευμένες οδηγίες προς τα σχολεία για τη διατήρηση των μέτρων ασφαλείας.

Η αγωνία των μαθητών της Γ’ Λυκείου έχει στραφεί πλέον στην ανακοίνωση της ημερομηνίας των πανελλαδικών εξετάσεων, οι οποίες, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, θα γίνουν εντός του Ιουνίου και θα ολοκληρωθούν το αργότερο στα μέσα Ιουλίου.

Με την ημερομηνία ανοίγματος των βρεφονηπιακών –παιδικών σταθμών να παραμένει ακόμα άγνωστη, παρ’ ότι το σταδιακό σπάσιμο της καραντίνας ξεκινάει την ερχόμενη εβδομάδα και με το ζήτημα των διδάκτρων να παραμένει αρρύθμιστο και νομικά διφορούμενο, οι μεν γονείς απειλούν με μηνύσεις, οι δε παιδικοί σταθμοί λένε: «Μην μας πληρώνετε όσο είμαστε κλειστοί αλλά θα ζητήσουμε να το κάνετε αν στο τέλος δεν μας στηρίξει η Πολιτεία».

Το τοπίο των ιδιωτικών βρεφονηπιακών σταθμών φάνηκε από την αρχή της εφαρμογής της καραντίνας ότι θα γινόταν το μεγαλύτερο «αγκάθι» από όλες τις ιδιωτικές δομές που οι υπηρεσίες τους έχουν να κάνουν με παιδιά.

Ένας βασικός λόγος είναι ότι οι συγκεκριμένες δομές δεν επιτηρούνται από το Υπουργείο Παιδείας αλλά το Υπουργείο Εργασίας –μιας και θεωρείται ότι παρέχουν υπηρεσίες φύλαξης και φροντίδας κι όχι εκπαίδευσης- ενώ σε μεγάλο βαθμό χρησιμοποιούν και προγράμματα ΕΣΠΑ για να παράσχουν μια υπηρεσία στην οποία το κράτος διαχρονικά παίρνει κακό βαθμό.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της «Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών», Γιώργο Σταθόπουλο, πανελλαδικά σε αυτές τις δομές φιλοξενούνται 82.000 παιδιά. Από αυτά, τα 2.000 είναι βρέφη και τα υπόλοιπα, νήπια, ηλικίας 2,5 έως 4 ετών. Κάθε δομή φιλοξενεί 40 περίπου παιδιά. Οι ιδιωτικοί σταθμοί υπολογίζονται στους 1500 περίπου ενώ τα μέλη στην παραπάνω ομοσπονδία είναι κοντά στα 1.000.

Πότε και πως η επιστροφή- Τι ζητούν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί

Με τα υπάρχοντα δεδομένα, τα οποία αλλάζουν διαρκώς η σωστή επιλογή σύμφωνα με τον κο Σταθόπουλο είναι οι βρεφονηπιακοί σταθμοί να ανοίξουν το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου για να προετοιμάσουν οι ιδιοκτήτες το έδαφος της λειτουργίας για την ερχόμενη χρονιά αλλά και για να δοκιμάσουν εν είδος προσομοίωσης τα μέτρα προφύλαξης για τον κορονοϊό.

Αυτό βέβαια, σύμφωνα με τον ίδιο, απαιτεί οι σταθμοί να έχουν λάβει έγκαιρα σαφείς οδηγίες για το πως και με πόσα παιδιά πρέπει να λειτουργούν για να εξασφαλίζεται στο ακέραιο η υγειονομική θωράκιση.

Ένα σημαντικό ακόμα επιχείρημα για να ανοίξουν ξανά οι βρεφονηπιακοί σταθμοί είναι αυτό των εγγραφών κι επανεγγραφών βρεφών και παιδιών, η γνωριμία των γονιών με τους ιδιοκτήτες αλλά κι οι δηλώσεις των γονιών για τα προγράμματα ΕΣΠΑ που θα ανακοινωθούν τον Μάιο. Οι γονείς ως συνήθως καταθέτουν τα δικαιολογητικά τον Ιούνιο και μέσα στον Ιούλιο βγαίνουν τα αποτελέσματα.

Το ίδιο γρήγορα πάντως φαίνεται ότι θέλουν να ανοίξουν οι παιδικοί σταθμοί και πολλοί γονείς που θα αναγκαστούν να επιστρέψουν στις δoυλειές τους καθώς αίρεται σταδιακά η καραντίνα.

To μεγάλο πρόβλημα είναι πως οι γονείς που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα και τα παιδιά τους είναι κάτω από 4 ετών δεν δικαιούνται την άδεια ειδικού σκοπού.

Και μπορεί το προηγούμενο διάστημα της καραντίνας οι περισσότεροι από αυτούς να τα βόλεψαν με κάποιον τρόπο, καθώς ένας από τους δύο γονείς ή τηλεεργαζόταν ή εργαζόταν σε επιχείρηση που ήταν είτε πληττόμενη είτε κλειστή, τώρα το τοπίο αλλάζει άρδην.
Μην μας πληρώνετε όσο είμαστε κλειστοί, αλλά….

Στο καυτό θέμα των διδάκτρων, σύμφωνα με τον κο Σταθόπουλο, οι γονείς οφείλουν να πληρώσουν στο 40% τα δίδακτρα για τον μήνα Μάρτιο. « Για το υπόλοιπο διάστημα κι όσο παραμένουμε στους πληττόμενους ΚΑΔ δεν ζητάμε ούτε μισό cent από τους γονείς» τονίζει ο κος Σταθόπουλος όμως σε αυτό το σημείο έρχεται ένα «αλλά» καθώς όπως συμπληρώνει:

« Αν η Πολιτεία δεν μας στηρίξει οικονομικά, τότε θα απευθυνθούμε στους γονείς και θα ζητήσουμε κάποια χρήματα από τα δίδακτρα με έκπτωση και με συμφωνία που θα προσπαθήσουμε να επιτύχουμε μεταξύ μας. Αξιολογώντας τα μέτρα αυτά (ΕΣΠΑ, Εργάνη, ασφαλιστικές εισφορές κλπ), θα μελετήσουμε την έκπτωση που θα προτείνουμε, ώστε κάθε ιδιωτική δομή να πάρει τις αποφάσεις της ανάλογα με τις υποχρεώσεις της.

Αν δεν μας στηρίξει η κυβέρνηση και μας κλείσουν την πόρτα κι οι γονείς, από την επόμενη χρονιά θα βρουν μπροστά τους λουκέτα. Καμία ιδιωτική δομή Προσχολικής Αγωγής δεν πρέπει να κλείσει. Κανένας συνεργάτης μας δεν πρέπει να απολυθεί. Διεκδικούμε να παρθούν μέτρα στήριξης για πάγιες μηνιαίες δαπάνες, οι οποίες –σε αντίθετη περίπτωση- θα ανατρέψουν όλα τα προηγούμενα».

Ένα παράδειγμα στήριξης που αναφέρει, είναι η επιδότηση του 40% στα ενοίκια, να παραταθεί μέχρι 31/12. «Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων ήδη απειλούν με εξώσεις. Θέλουμε η κυβέρνηση να προστατέψει την εμπορική στέγη για τα επόμενα 5 χρόνια».

Ο ίδιος είναι γνώστης των καταγγελιών που έχει δεχθεί ο Συνήγορος του Πολίτη για βρεφονηπιακούς σταθμούς που ζητάνε εκβιαστικά κι ετσιθελικά τα χρήματα από γονείς αλλά όπως μας λέει: « Δεν το εγκρίνουμε. Πρόκειται για δομές που δεν είναι μέλη στην ομοσπονδία μας».

Στην ερώτηση τώρα, του τι πρέπει να κάνει ένας γονέας που είχε προπληρώσει όλη τη χρονιά, o κος Σταθόπουλος λέει ότι θα γίνει συμψηφισμός με τα δίδακτρα της επόμενης χρονιάς ενώ αν ένα παιδί δεν βρίσκεται του χρόνου στον ίδιο βρεφονηπιακό σταθμό θα πρέπει να επιστραφεί ολόκληρο το ποσό στον γονιό.
Μια διφορούμενη Υπουργική Απόφαση

Το παραπάνω μπλεγμένο κουβάρι του τι οφείλει να πληρώσει ένας γονιός και τι όχι οφείλεται εν μέρος και στην με γκρίζες ζώνες κοινή υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 8 Απριλίου 2020.

Σε αυτό, δίνεται ένα περιθώριο διεκδίκησης διδάκτρων των βρεφονηπιακών σταθμών από τους γονείς με την δικαιολογία της τηλεκπαίδευσης. Κι ενώ στους πληττόμενους ΚΑΔ συγκαταλέγονται εργαζόμενοι κι επιχειρήσεις/εργοδότες βρεφονηπιακών σταθμών, οι ηλικίες των παιδιών που υποτίθεται ότι μπορούν να τηλεκπαιδευτούν δεν αναφέρονται καθόλου ούτε αποσαφηνίζονται.

Το αποτέλεσμα είναι κάποιοι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σταθμών να πατούν πάνω στην δικαιολογία της τηλεκπαίδευσης και να ζητούν δίδακτρα αφού κατά την άποψη τους…..τηλεκπαιδεύτηκαν βρέφη 1 και 2 χρονών!
Αστεία τηλεκπαίδευση – Γονείς έτοιμοι να κινηθούν νομικά

Ένα μεγάλο μέρος των γονιών θεωρούν πώς τα τραγουδάκια στο youtube και τα παραμυθάκια σε pdf δεν μπορούν να αποτελέσουν προϊον οποιασδήποτε διαπραγμάτευσης όπως δεν μπορούν να αποτελέσουν και αντικείμενο τηλεκπαίδευσης.

Πολλοί από τους γονείς που σύμφωνα με τις πληροφορίες μας έχουν καταγγείλει τον εκβιαστικό τρόπο που οι ιδιωτικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί ζητούν από τους γονείς δίδακτρα, δεν θέλουν καν να καθίσουν ένα δίχρονο ή ένα τρίχρονο νήπιο μπροστά από μια οθόνη για να ακούσει στο youtube το …. « Χαρωπά τα 2 μου χέρια τα χτυπώ» όπως κατήγγειλε ένας γονιός στο Dikaiologitika News.

Άλλος γονιός, ο 3χρονος γιος του οποίου πηγαίνει σε μοντεσσοριανό ιδιωτικό παιδικό σταθμό στην Κηφισιά, μας είπε ότι στο δικό τους σχολείο η τελευταία δόση πληρωμής του βρεφονηπιακού σταθμού για το διάστημα από Μάρτιο έως Ιούλιο έπρεπε να πληρωθεί αναγκαστικά μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου.

Οι γονείς δεν έχουν καταφέρει ακόμα να επικοινωνήσουν με τον ιδιοκτήτη του παιδικού σταθμού, αλλά τουλάχιστον 6 από αυτούς έχουν ήδη συνεννοηθεί μεταξύ τους πως αν δεν τους επιστραφούν τα χρήματα πίσω στο ακέραιο, για όσο διάστημα παρέμεινε ο σταθμός κλειστός, τότε θα κινηθούν νομικά εναντίον του ιδιοκτήτη.

Σημειώνεται ότι στον συγκεκριμένο σταθμό δεν παρέχεται σίτιση ενώ δεν προτάθηκε, ευτυχώς, κι η παροχή «τηλεκπαίδευσης».

Πάντως, δικηγόρος με εμπειρία στα νομικά ζητήματα των πολιτών και τoυ κράτους μας είπε ότι έτσι όπως διαμορφώθηκε εκτάκτως και λόγω κoρονοϊού η νομοθεσία, δεν είναι ξεκάθαρο τι πρέπει και τι δεν πρέπει να πληρώσουν οι γονείς στην περίπτωση που υποτίθεται ότι οι επιχειρήσεις παρέχουν κάποιου είδους υπηρεσία.

Όπως εξηγεί, στην ουσία είναι πάρα πολύ δύσκολο να συμφωνηθούν ποσοστά και δίδακτρα ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που δεν έχουν τα ίδια συμφέροντα. Το θέμα πρέπει κατά τον ίδιο να ρυθμιστεί άμεσα από την Πολιτεία μέσα από μια σαφή οδηγία, αλλιώς θα αρχίσουν να πέφτουν από αύριο κιόλας οι μηνύσεις.

«Αν η κυβέρνηση δεν τοποθετεί για την επιδότησή που ζητούν οι ιδιοκτήτες τότε οι τελευταίοι θα αρχίσουν να ζητούν από τους γονείς ο, τι να ναι. Είναι όμως εντελώς παράλογο να πληρώσουν την αναντίρρητη οικονομική αιμορραγία των ιδιωτικών παιδικών σταθμών οι γονείς» καταλήγει ο ίδιος άνθρωπος.

Πηγή: madata.gr