Σουηδία: Συναγερμός για τα δημοτικά σχολεία. Η εμπειρία από τη λειτουργία τους εν μέσω πανδημίας

0
47

Ο ρόλος των σχολείων στην αλυσίδα μετάδοσης του ιού SARS-C0V-2 δεν είναι ερώτημα που απασχολεί μόνο τους έλληνες ειδικούς, οι οποίοι καλούνται να λύσουν δυσεπίλυτους επιστημονικούς γρίφους λαμβάνοντας αποφάσεις με γνώμονα τη δημόσια υγεία.

Οι συνάδελφοί τους ανά τον κόσμο προβληματίζονται εξίσου, συνειδητοποιώντας ότι στη Σουηδία – όπου τα δημοτικά σχολεία και οι παιδικοί σταθμοί δεν έπαψαν να λειτουργούν, εν αντιθέσει με τις περισσότερες χώρες – χάθηκε μια πολύτιμη (ερευνητική) ευκαιρία που θα ξεκλείδωνε τις πολυπόθητες απαντήσεις.

Η χαμένη αυτή ευκαιρία απασχόλησε και το επιστημονικό περιοδικό «Science», καθώς τα δημοτικά και τα γυμνάσια στη Σουηδία – εξαιρουμένων των λυκείων και των πανεπιστημίων – όχι μόνο παρέμειναν εν λειτουργία, αλλά παράλληλα δεν έγιναν παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά το μέγεθος των τάξεων, τις τραπεζαρίες όπου οι μαθητές τρώνε μεσημεριανό αλλά και τις ώρες διδασκαλίας.

«Αυτό έκανε τη χώρα ένα τέλειο φυσικό πείραμα» υπογραμμίζεται στο ίδιο δημοσίευμα.

Ομως «οι σουηδοί αξιωματούχοι δεν ιχνηλάτησαν τις μεταδόσεις μεταξύ των μαθητών – ακόμη κι όταν τα αυξημένα κρούσματα οδήγησαν σε κλείσιμο μεμονωμένων σχολικών μονάδων ή μέλη του προσωπικού έχασαν τη ζωή τους».

«Είναι πραγματικά απογοητευτικό ότι δεν καταφέραμε να απαντήσουμε σε κάποια βασικά ερωτήματα σχετικά με τη μετάδοση και τον ρόλο των διαφορετικών παρεμβάσεων» παραδέχεται η επιδημιολόγος του κορυφαίου ερευνητικού κέντρου Karolisnka της Σουηδίας, Karina King. Η ίδια, δε, αποδίδει την αποτυχία αυτή – παρόλο που τόσο εκείνη όσο και οι συνάδελφοί της είχαν καταρτίσει σχετικά ερευνητικά πρωτόκολλα για μελέτες στα σχολεία – στην έλλειψη χρόνου, χρηματοδότησης και αντίστοιχης εμπειρίας.

Και καθώς το…. πείραμα δεν έγινε ποτέ, «πυξίδα» για την απόφαση περί επανεκκίνησης των σχολείων αποτελούν τα επιδημιολογικά δεδομένα που «κλειδώνουν» ότι τα παιδιά νοσούν ήπια στη συντριπτική τους πλειονότητα.

«Ανησυχώ ότι πιθανόν να καταλήξαμε βιαστικά στο συμπέρασμα ότι οι ασυμπτωματικοί μαθητές δεν μεταδίδουν τον COVID-19 στην κοινότητα» σχολιάζει στο περιοδικό «Science» η Anita Cicero, αναπληρώτρια διευθύντρια του Κέντρου για την Ασφάλεια Υγείας του Johns Hopkins και ειδικός στις πολιτικές για την αντιμετώπιση πανδημιών.

Πηγή: madata.gr