Τουρισμός και κορονοϊός: Ώρα αποφάσεων για την ΕΕ και την Ελλάδα. Οι προτάσεις και τα σχέδια

0
61

Η Κομισιόν αναμένεται να λάβει σήμερα Τετάρτη, κρίσιμες αποφάσεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ενθαρρύνει διακρατικές συμφωνίες για χώρες που έχουν χαμηλό αριθμό κρουσμάτων, καθώς τα μαζικά τεστ τουριστών αποτελούν τεράστιο κόστος σε χρόνο και σε χρήμα για τα κράτη-μέλη.

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τον κλάδο του τουρισμού, με την ΕΕ να κινείται με τους γνωστούς αργούς ρυθμούς της, οι οποίοι αυτή τη φορά οφείλονται εν πολλοίς και στη γερμανική και γαλλική απροθυμία να αφήσουν ροές τουριστών να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, αφού θα προτιμούσαν να ενισχύσουν τον εσωτερικό τους τουρισμό.

Οι ανακοινώσεις της Κομισιόν αναμένονται σήμερα, με την ελληνική πλευρά να έχει καταθέσει τρισέλιδο προτάσεων, πιέζοντας για άμεσες αποφάσεις, προκειμένου οι πτήσεις να ξεκινήσουν κανονικά και πάλι στις 15 Ιουνίου. Σημειωτέον ότι ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας, οι πτήσεις εσωτερικού θα ξεκινήσουν και πάλι να πραγματοποιούνται κανονικά στις 18 ή 25 Μαΐου.

Η ελληνική πλευρά έχει προτείνει ειδικότερα:

  •     Τεστ ανίχνευσης ή αντισωμάτων στη χώρα αναχώρησης των τουριστών, έως και 72 ώρες πριν από το ταξίδι, με χρηματοδότηση και από κοινοτικούς πόρους.
  •     Εναλλακτικά, η υποχρέωση διενέργειας τεστ να παραλείπεται στις χώρες όπου αποδεδειγμένα πανδημία βρίσκεται υπό έλεγχο.
  •     Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου (ECDC) να αναγνωρίσει και να διοχετεύει τα τεστ στις χώρες μέλη και τα αποτελέσματα των τεστ να έχουν τη μορφή ενός «ψηφιακού πιστοποιητικού».
  •     Να υπάρχει ευελιξία σε ό,τι αφορά κρατήσεις και ακυρώσεις, για όσους επίδοξους ταξιδιώτες βρεθούν θετικοί στο τεστ και άρα δεν επιτραπεί
  •     Τα τεστ να μην διεξάγονται στα αεροδρόμια, για να αποφευχθεί συγχρωτισμός και καθυστερήσεις.
  •     Η χώρα προορισμού θα αναλαμβάνει να ενημερώσει τους τουρίστες για τα ισχύοντα πρωτόκολλα και τις οδηγίες του δημοσίου φορέα υγείας.
  •     Δεν θα υποχρεούνται οι αεροπορικές εταιρείες να διατηρούν κενά ορισμένα καθίσματα στα αεροσκάφη, τα οποία θα μπορούν να πετούν και με πληρότητα 100%. Η χρήση μάσκας για πλήρωμα και επιβάτες όμως θα είναι υποχρεωτική
  •     Δεν θα σερβίρονται φαγητά και ποτά κατά τη διάρκεια της πτήσης και δεν θα υπάρχουν έντυπα στα καθίσματα.
  •     Οι αεροπορικές εταιρείες να συμμορφωθούν με τα πρωτόκολλα του Ευρωπαϊκού Φορέα Ασφάλειας των Αερομεταφορών και του ECDC.
  •     Σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων θα διεξάγεται τεστ και ιχνηλάτηση στους τουρίστες στη χώρα υποδοχής, η οποία θα παρέχει νοσηλεία και φροντίδα σε όσους ασθενήσουν. Οι ασθενείς τουρίστες θα πρέπει να παραμείνουν στη χώρα υποδοχής σε καραντίνα. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούν να επιβληθούν τοπικού χαρακτήρα περιορισμοί.
  •     Οι τοπικές αρχές να ελέγχουν αυστηρά τη συμμόρφωση με όλα τα πρωτόκολλα και τους κανόνες υγιεινής και προστασίας σε ξενοδοχεία, καταλύματα, εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες, παραλίες, δημόσια μέσα μεταφοράς, ενοικιαζόμενα μέσα, αθλητικές εγκαταστάσεις και δραστηριότητες, μουσεία, χώρους πολιτιστικών εκδηλώσεων κτλ.
  •     Οι χώρες υποδοχής θα εξασφαλίζουν τη δυνατότητα διενέργειας τεστ και εποπτείας της δημόσιας υγείας στις τουριστικές περιοχές. Σε περίπτωση έκρηξης της πανδημίας, θα μπορούν να ζητήσουν και συνδρομή από την ΕΕ.
  •     Να μην υπάρχει καραντίνα κατά το ταξίδι επιστροφής των τουριστών στη χώρα προέλευσής τους, ώστε να μην αποθαρρύνονται να ταξιδέψουν από φόβο εγκλωβισμού.
  •     Ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών που θα επιτρέπουν την εθελοντική παρακολούθηση των κρουσμάτων με μέριμνα της ΕΕ και με σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα
  •     Άμεση ενημέρωση των αρχών σε ευρωπαϊκών επίπεδο σε περίπτωση αύξησης των κρουσμάτων σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο, ώστε να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα και προφυλάξεις.

Η Ελλάδα προτείνει επίσης οι ίδιες κατευθυντήριες γραμμές να ακολουθηθούν και για την αποκατάσταση των συνδέσεων με τις χώρες εκτός ΕΕ.
Παράλληλα, η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να ανοίξουν νωρίτερα τα καταστήματα εστίασης με στόχο την αποσυμφόρηση των δημόσιων χώρων.

Όσο διαρκεί η αβεβαιότητα για τα υγειονομικά πρωτόκολλα και το χρονοδιάγραμμα εξάλλου, τόσο μεγαλύτερες οι επιπτώσεις στον τουριστικό κλάδο, ο οποίος ζητά να έρθουν πιο μπροστά οι ημερομηνίες ανοίγματος. Τα 12μηνης λειτουργίας ξενοδοχεία θα ανοίξουν πάλι κανονικά από 1η Ιουνίου και ενώ ο σχεδιασμός προέβλεπε δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου ή 1η Ιουλίου να ανοίξουν και τα εποχικά ξενοδοχεία, έχει πέσει πλέον στο τραπέζι το ενδεχόμενο να ανοίξουν τελικά αμέσως μετά το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, δηλαδή στις 9 Ιουνίου.
Ο πρωθυπουργός έχει ζητήσει ήδη σχετική εισήγηση της επιτροπής των λοιμοξιολόγων. Όχι τυχαία, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, ανέφερε ότι «ενδεχομένως να ήταν προς όφελος να ανοίξει πιο νωρίς η εστίαση για να μην υπάρχει διασπορά».

Για τις πτήσεις, η κυβέρνηση ζητά να μην υπάρχει κενή θέση ανάμεσα στα αεροπορικά καθίσματα και να είναι αναγκαστική η χρήση μάσκας. Ζητά, όμως, όλοι οι ταξιδιώτες να υποβάλλονται σε τεστ κορωνoϊού ή αντισωμάτων τουλάχιστον 72 ώρες πριν ταξιδέψουν.

Η Αθήνα προτείνει σε χώρες, οι οποίες έχουν περιορίσει την εξάπλωση του ιού να μην χρειάζεται να υποβάλουν σε τεστ τους τουρίστες και αυτοί να μην μπαίνουν σε καραντίνα όταν θα ολοκληρώνουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.

Επιπλέον, σε περίπτωση μεγάλης διασποράς του ιού, η ελληνική κυβέρνηση προτείνει ευρωπαϊκό μηχανισμό επιστροφής των τουριστών στην πατρίδα τους.

Ο τουρισμός είναι για την κυβέρνηση το μεγάλο στοίχημα και για αυτό το λόγο τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθεί πακέτο μέτρων στήριξης των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, αλλά και κίνητρα για να μπορέσουν οι πολίτες να επισκεφθούν τουριστικά θέρετρα, μέσα από ένα νέο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού.

Μεταξύ των μέτρων που συζητούνται είναι και η στήριξη μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Η κυβέρνηση ασκεί έντονη διπλωματική πίεση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα του τουρισμού.

Για τον λόγο αυτό το λόγο έστειλε επιστολή στην Κομισιόν, με την οποία ζητά στις 15 Ιουνίου να ανοίξουν τα εσωτερικά ευρωπαϊκά σύνορα και στη συνέχεια να υπάρξει ταυτόχρονη δυνατότητα αεροπορικών, οδικών και θαλάσσιων μετακινήσεων.

Πηγή: madata.gr